Har jobbat idag :)

Synd att man bara har mobilkameran än så länge... Sambon kommer hem på lördag morgon vid 5 från Cypern. Då kan ni räkna med att det kommer att tas mycket fina bilder utan gryn...

Idag mår alla bra. Alla fyra hade gått upp 25 g igår kväll vid 20.00-tiden när jag vägde dem. Så allt är som det ska. Kattungar får nämligen absolut inte minska i vikt som människobebisar gör. I kväll vägde jag dem vid 21.45-tiden, då hade alla gått upp ungefär 15 g från igår. De ska enligt Muriel Beadle som skrivit boken KATTEN Historia -Beteeende - Psykologi fördubbla sin födelsevikt på en vecka. (lånade boken igår) Det är dock väldigt svårt att väga dessa pipisar. Jag känner mig som en djurplågare varje gång jag tar ut dem från sitt varma bo och de börjar tjuta efter mamma. Hon blir nervös och försöker få tag på ungen jag väger ur vågskålen och så bär hon tillbaka ungen i boet.

Igår när jag hade vägt alla la jag dem i ett annat bo för jag tänkte bädda rent i deras födslobo. Det gick inte så bra. Ungarna blev helt vilsna när jag la tillbaka dem. De visste inte alls var de var någonstans :( Så jag fick snällt lägga tillbaka det gamla lakanet som luktade välbekant. Då blev det lugn och ro igen och de kunde somna och veta var i lådan de var. Jag läste i boken nämnd ovan att ungarna orienterar sig med hjälp av lukterna som de känner igen i lådan. Det råder delade meningar om hur man ska hålla boet. Vissa katter flyttar sina ungar när det börjar lukta illa för att skydda ungarna från rovdjur, så vissa uppfödare bäddar rent varje dag. Men nu tänker jag vänta med att bädda rent tills Doris säger till. Än så länge klagar hon ju inte. <3

Igår var jag ju hemma med vård av katt :) Det kändes så bra att få vara med dem hela dagen, jag fick pyssla och lägga till den som blev utan spene och det börjar faktiskt gå bra nu vid digivningen. Eller bättre, det är fortfarande en som får det svårt att hitta, det är ju så trångt när de har valt fyra spenar i en kvadrat liksom ^^ Men det är skönt iaf att alla har gått upp i vikt. Klimpen nummer 1 som jag var så orolig för igår, han har ju blivit riktigt rund nu. Han sitter nu som klistrad vid sin spene när Doris går in i lådan. Riktig tjockis är han. Typ dubbelt så stor som alla andra. Nu är det Lovis eller 4:an som blir utan. Men de får i sig ändå..  efter lite bråk.. Idag har jag jobbat kväll. Från 13.30 till 20.45. Vi hade bara en patient på hela kvällen så jag kunde flexa ut 1 timme tidigare. Min granne Elina har varit här 2 gånger under dagen iaf så jag har ringt och blivit lugnad av henne :) Hon e bäst. Hon berättade tråkigt nog att 4:an nyste 2 gånger på en kvart. Jag hörde en nysning nu när jag kom hem också, jag hoppas verkligen inte att det är någon infektion han har fått  
:( plutten... Jag ska hålla koll så att det inte rinner från nosen, i sådanna fall blir det veterinär..

Uppdatering: 3:an är nog en tjej iallafall som jag trodde från första början. Det stämmer ganska bra med nyansen av orange också. 1:an och 2:an är lika varandra men 2:an är en nyans ljusare. 3:an och 4:an är lika varandra men 3:an är en nyans ljusare. Alltså är flickorna i den här kullen ljusare än pojkarna. :)

3:an och 4:an :)

Idag när jag kom hem satt jag bara och beundrade de små underverken när de hade diat och låg och drömde. De rycker i hela kroppen och 4:an låg och snuttade i luften <3 och ryckte i morrhåren. Sen vaknade han till och sträckte på tassarna som en vuxen nyvaken katt gör. Det är så fascinerande! Att de redan kan allt!

Lägger in en bild på världens finaste mamma också! Se så smal hon har blivit. Hon var SÅ kelig idag när jag kom hem och pratig som vanligt. Hon äter jättebra och går på lådan som hon ska. Mammarollen tar hon med ro. <3

Kommentarer
Postat av: Ninni

Hej o grattis till klimparna. Skoj att kunna se alla foton. Alla fem grannbarnen har beundrat dem idag. Kram Ninni

Lycka till som kattmormor!

2008-08-01 @ 21:55:49
Postat av: Storasyster

Mmmm de är så SÖTA :-)



Hade hoppats på lite nya bilder nu när mannen är hemma.



Hoppas att allt är bra med dig bästesyster!



Pussar o kramar!

2008-08-02 @ 23:01:19

Du är supergullig som kommenterar!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0