Sjukskriven pga. kattungar :/

Imorse när jag kom upp 7.30 låg Doris utanför bolådan och svalkade sig, hon går ut då och då för att hon får det för varmt därinne i lådan. Det första jag tänkte var "NEJ, nu är alla ungarna nerkylda och döda" Jag visste ju inte hur länge Doris hade legat ute på golvet...

Ingen var död men Nummer 1, som jag kallar för Klimpen (tyckte han var en guldklimp när han kom ut) låg för sig själv i ett hörn med alla tassar pekandes bakåt. Jag blev livrädd och tog upp honom och gned honom tills han pep. Doris gick tillbaka i lådan så jag la dit honom igen. De andra 3 som låg i en hög var pigga och ville dia men lilla Klimpen (som förresten inte är så liten, han var ju störst av alla) hittade ingen spene, han ville hela tiden bara sno en av någon annan. När de andra inte gav med sig gav han upp och kröp åt sidan igen. Vad skulle jag göra?

Först av allt ringde jag till mitt jobb och berättade vad som hänt. Jag fick sjukskriva mig, phu, vilken lättnad. Jag skulle verkligen inte ha kunnat jobba ikväll. Sambon är på Cypern så det finns ingen annan hemma...

Sedan ringde jag till Strömsholms djursjukhus och frågade om jag skulle ge Klimpen ersättning. Djursjukvårdaren jag pratade med sa att jag skulle mjölka ur en spene och doppa hans nos i det så kanske han skulle fatta. Jag provade och han kom igång att dia. Men kruxet är att det verkar vara 3 spenar som är de bästa så när Klimpen diar är det alltid en som blir undanskuffad. Så här sitter jag nu och vaktar ungarna. När Doris går ur bolådan får jag se till att alla ligger tillsammans och värmer varann. Jag får också fylla på en varmvattenflaska och lägga in. Sedan när hon är sval eller när ungarna piper och hon går in igen får jag försöka lägga till alla till varsin spene och det är inte det lättaste ska jag säga. De är så knäppa, det sägs ju att de ska ha varsin spene som de inte ska byta ut, men här byts det huller om buller. De tar första bästa och när de tre bästa är upptagna, blir en utan. Oftast Klimpen eller Lovis (nummer 2).

Doris tar ändå mammarollen med ro. Så fort en unge piper för att den inte kommer åt att dia rullar hon på rygg så att så många spenar som möjligt blir åtkomliga :)

Nu ska jag snart skynda mig ner på stan och låna fler kattböcker och köpa Sheba-mat till Doris, hon älskar det verkligen. Synd bara att det kostar 11 kr för en tugga typ...

Jag lägger in en bild på nummer 4
  Han är så sööt, precis som sina syskon :)

Kommentarer

Du är supergullig som kommenterar!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0